Student: Kate Resea
Kolej:Nebelvír
Školní rok: zima 2014
Typ zkoušky:KOZA

Obrana proti černé magiiZadané téma: Perspektivy rozvoje Soubojového klubu
Konzultant: Filius Orionis
Posudek: Vzhledem k tomu, že na Ministerstvu kouzel byla ještě před termínem odevzdání práce zahájena diskuze o podobném tématu, jež bylo zadáno, ocitla se slečna Resea v nelehké situaci. Bylo totiž žádoucí, aby její práce reflektovala i nejnovější trendy v této oblasti; zároveň by však nebylo uspokojivé, kdyby se teoretická část zkoušky omezila pouze na kritické vyjádření k diskutovaným změnám a de facto tak nepřinesla nic nového. S potěšením mohu konstatovat, že se slečna s nastíněným problémem vypořádala dobře a předložila v řadě ohledů kvalitní práci.

Především mě těší, že se práce nezabývá pouze tématem vlastního Soubojového klubu, ale že řeší celý „systém soubojů“ i s přihlédnutím ke Sklepení. Záběr slečny je opravdu obdivuhodný; tématem soubojů se zabývá komplexně od systému přičítání zkušeností až například po otázku nových hůlek či specializací. Možná je trochu škoda, že zmíněné jevy hodnotí pouze ze svého pohledu a nezjišťuje (např. za pomoci dotazníku) i názory dalších bojovníků – ve zkoušce KOZA by k tomu prostor rozhodně byl.
Kladně hodnotím i pokus o strukturovanost celé práce, ačkoli je pravdou, že by možná nebylo na škodu body 1. – 13. rozdělit do několika příbuzných skupin; ne je prezentovat v de facto náhodném pořadí. Co se týče dalších formálních náležitostí, je práce zatížena řadou chyb a překlepů (správně Mordenkainův pamatovák apod.), místy drhne i syntax (užít v jedné větě třikrát slovo „něco“ je opravdu příliš).
Obsahově nemohu souhlasit například se zmínkou o zrušení magíka Arcimág (je pouze skryt), či s poněkud odvážným tvrzením „...i když má člověk 6, 7 slotů, stále je tu vysoká pravděpodovnost, že vám přijde 7 paprsků světla ve chvíli, kdy se objeví triáda“.

Největší přínos práce naopak spatřuji ve zmínění možnosti soubojů pro více lidí zároveň, která by podle mého názoru mohla při správné aplikaci umožnit zkušenějším bojovníkům souboje proti většímu počtu těch méně zkušených. Rovněž se mi líbí návrh možnosti automatického seslání určitého kouzla v náhodném kole, jak byl popsán v bodě 12.


Celkově tedy i přes výše zmíněné výhrady doporučuji předloženou práci k obhajobě a hodnotím ji známkou Vynikající.
Hodnocení: Vynikající
Hodnocení propugnatio: Vynikající
Hodnocení cogito: Vynikající


Vypracování

Slovo na úvod

 

Ve svém vypracování jsem se snažila zaměřit na to, jak by to se Soubojovým klubem mohlo být, zda by zde mohlo nastat něco, co by přilákalo nové nadšence do soubojování a hlavně je to zde udrželo.
Jelikož to teď vypadá, že se se Soubojovým klubem bude hýbat - využívala jsem i nápadů, které se objevily na MK - a na každý jsem se zaměřila, napsala k tomu své poznatky, zda si myslím, že můžou se Soubojovým klubem něco udělat, nebo je to jen takové vyšperkování SK, aby vypadal zajímavěji.

 

Soubojový klub v současnosti

 

Upřímně si myslím, že jedno z největších lákadel Soubojového klubu je sklepení. Stačí se podívat a vidíte, že spousta lidí, co pravidelně chodí do SK, tam chodí jen proto, aby mohli zajít do sklepení. Případně ano, existují tu výjimky, kdy občas ještě někdo bojuje normálně - ale to jsou případně dvojice, které můžou takto bojovat jen jednou za čas, nebo mám pocit, že je to jen tehdy, pokud se někdo zkušenější snaží naučit ménězkušeného kouzlo.

 

V současné době SK tak funguje hlavně na začátku školního roku, kdy druháci postoupí do třetího ročníku a tak mohou začít navštěvovat SK. Je to pro ně něco nového, něco, co si chtějí dosytosti užít. Ale jen málokdo z těchto ročníků zůstane SK věrný i nadále.

I když je pravda, že možná pro ně může být lehce demotivující, že ty soubojníky nahoře už nikdy nemůžou dohnat.

Dále si myslím, že i když se Soubojový klub teď nějak rozvine, udělá se do něho spousta vymožeností - ti, kteří tam soubojovat nechtějí, tam nebudou soubojovat, i kdyby se tam dostávalo zlaté koště. Ale to je stejné jako s výdrží na hog - kdo to v sobě nemá, tak tu dlouho nezůstane. Ovšem proč SK nezpříjemnit těm, kteří jej pravidelně navštěvují, respektive jeho část - Sklepení.

 

 

Budoucnost Soubojového klubu a Sklepení

 

Jak by tedy šel SK udělat lákavější? Je vůbec tu nějaká možnost, aby se mohlo stát, že SK bude opět od rána do večera narván studenty i profesory, dychtíc po boji? Nebo za čas SK upadne tak, že už zde bude místo jen pro sklepení? A vůbec... Je sklepení k dobru, nebo jen u SK nastolilo to, že se některým už do normálních bojů nechce?

 

1. Omezování soubojů

 

Omezování soubojů je dle mého názoru jedna z věcí, která některé lidi odrazuje od toho, aby soubojovali pravidlně. Pokud se má děravá paměť nemýlí, tak důvod toho, že se souboje budou mezi dvěma soubojníky nějak omezovat byl ten, že tu byly dvojice soubojníků, které bojovaly jen mezi s sebou a nikoho jiného mezi sebe nevzaly. Tím pádem si jen tak hrabaly zkušenosti, kvůli magíkovi, který se nakonec stejně zrušil. Proto se to původně vyřešilo omezeným počtem soubojů, kdy jeden člověk mohl s jiným sehrát maximálně 10 soubojů, pak to začalo zkušenosti odečítat. V současné době je to omezeno na 10 soubojů týdně - což je mnohem lepší, než to bylo doposud. Je jasné, že každý chtěl soubojovat s tím jedním, protože to bylo výhodnější, měli zhruba stejně zkušeností. Na druhou stranu jsou tu lidi, kteří nemají čas vysedávat 24 hodin denně u SK a hledat, zda se tam zrovna najde někdo, s kým můžou bojovat - ještě v případě, že mají rozdíl třeba 10 000 zkušeností, tak musí doufat, že vyhraje, i když mají stejné šance. Ale o rozdílnosti zkušeností až později. Proto může být někdo rád, že má svého parťáka do dvojice, s kým může bojovat v 11 hodin večer.

Možná by se nemuselo řešit ani nějaké omezování, kdyby se něco udělalo s tím rozdílem zkušeností - přeci je nesmysl odečítat tolik zkušeností někomu, kdo má 15 000 zkušeností a prohraje s někým, kdo má o 7 tisíc zkušeností méně. Mám totiž ten pocit, že v tuto chvíli jsou si docela rovni a vyhrát může kdokoliv.

 

2. Další koncentrace, další kouzla?

 

Tohle by podle mě mohlo být něco, co by SK trochu oživilo. Pokud někdo bude moci mít další koncentraci a tím i kouzla vyšší úrovně, s čímž by mohlo souviset to, že bude ubírat samozřejmě více -  je tu názor, že v případě vyšších kouzel by se mohli zavést desetinná místa, protože by pak byl rozdíl mezi ubráním 5 E a ubráním 1 E. Podle mě by tento rozdíl mohl znamenat to, že opět můžou se sebou bojovat i více rozdílní soubojovníci.

Kdyby se to časem jevilo jako moc silné, tak by šlo udělat něco s tím, že by se omezil počet vyšších kouzel než kouzel trojkových na souboj. I když už by to znamenalo další omezení a navíc, pokud by se to omezilo tak, že jen na začátku budeme mít koncentraci 5 a pak už se dá nabít jen na koncentraci 3 - nemusí nám nutně přijít 5 kouzlo, nebo naopak nám může přijít hned několik pětkových kouzel.

Jen jde ale o to, aby to neoživilo jen v tom smyslu, že těch pár lidí, co teď soubojuje, případně prochází tím sklepením, by za tím nešlo jen pro to, aby navýšilo svoje statistiky. Protože upřímně - půjde za pětkovým kouzlem někdo, kdo se nežene ani za trojkovým? Pro ně by to asi chtělo něco jiného, co by je více přitáhlo do SK.

 

3. Zbroje

 

Na MK padl i návrh na zbroje, což si myslím, že je něco, co by bylo hrozně fajn - mít něco, co by mi přidalo něco do nějaké statistiky. Třeba bych byla více odolná proti zemním kouzlům. Zas je to ale spíše tahák jen na ty, co pravidelně chodí sklepením. Přesto - kdyby se ta zbroj dal získat až na vyšších úrovních, mohlo by to zas pomoci těm, co mají mnohem více zkušeností - pomoci v tom, že by byl rozdíl mezi tím, kdo m 15 000 zkušeností a kdo 8 tisíc.

Prý je tu ale problém, že není nikdo, kdo by se do návrhu zbroje pustil. To mi spíš přišlo jen jako výmluva "nemám už co říct k té zbroji". Na hradě je několik návrhářů, kteří jsou schopni - proč tedy někdo na to nevypsal soutěž, popřípadně návrhářskou stáž?

Mě by třeba myšlenka zbroje víc vtáhla do soubojáku a dělala bych vše pro to, abych ani jeden den nezmeškala sklepením - se soubojovým klubem je to už složitější.

Myslím, že by tohle všechno nemuselo zůstat jen u zbrojí - ale mohli by se časem přidat další a další komponenty - hlavně by to konečně dělalo nějaký pořádný rozdíl - teď je ten jediný rozdíl opravdu v tom, kdo má více zkušeností, protože každý používá zhruba ten stejný QS.

 

4. QuickSlot

 

Jednou z nejméně využívaných věcí, nebo lépeřečeno - jednou z věcí, do které lidi neinvestují zkušenosti, to je podle mě QS.

Přesto si myslím, že by mohl mít svou budoucnost v Soubojovém klubu. Upřímně si myslím, že by to hrozně oživilo souboje, pokud by byla možnost si QS měnit během souboje. Samozřejmě by nás to stálo tah - takže by bylo na pováženou, zda to změnit nebo ne. Případně, aby to tedy nemohl mít úplně každý, tak možná by to mohlo fungovat tak, že bychom se museli ještě naučit nějakou schopnost, díky které bychom teprve mohli QS měnit.

Tohle by bylo určitě hodně využíváno ve sklepení - kdy by si člověk mohl udělat QS například proti ohnivým potvorám, proti potvorám, co se léčí a podobně. Zvláště, když prochází novou lokaci, tak nikdy neví, jaký QS tedy zvolit.

O specializaci ke QS, která také zazněla na MK ale až o pár řádků níže.

 

5. Slot

 

V současné době můžeme mít maximálně naučených 5 "položek" na kouzla - tedy slotů během souboje. Samozřejmě toto jde uměle na několik kol prodloužit - například kouzlem Mordeinkanův pamatovák.

Upřímně by mě zajímalo, zda má zrovna toto v dohledné době nějakou budoucnost. Protože i když má člověk 6, 7 slotů, stále je tu vysoká pravděpodovnost, že vám přijde 7 paprsků světla ve chvíli, kdy se objeví triáda. A na proti vám je léčící se Zrzavá poletucha.

 

6. Schopnosti

 

Na MK (a i v Soubojovém klubu) se objevilo několik nových schopností, které by měly celkově ovlivnit Soubojový klub. Upřímně se obávám, jak si to sedne, když už SK funguje tak dlouho, jako funguje. Zvláště mám pocit, že my starší už do toho nemusíme investovat tolik, jako někdo, kdo se soubojovým klubem teprv začne. Dokonce mám strach, že to ještě více znemožní novým soubojníkům, aby se dostali na úroveň, kdy s námi můžou bojovat. Tady nastává ten okamžik kdy - udělat to tak, že ti starší se už nijak nevylepší krom zkušeností, nebo mladším dát různé schopnosti, které budou zlepšovat rok, aby se mohli vůbec začít nějak učit kouzla?

Jako velké plus beru tu pohotovost, pokud to bude tak, že když budeme mít větší, tak protihráč bude mít méně času na tah. A pokud to bude mít nějaký význam a bude to dořešené do konce, protože jak známe, některé věci se tu jakože nařeší, a pak kde nic, tu nic. I když význam to bude mít pouze v soubojích, nikoliv ve sklepení, kde příšera odpovídá ihned.

Mimochodem, řekla bych, že všímavost může mít smysl ve chvíli, kdy budeme moci obkoukat něco od příšery a bude to možné obkoukat jen od příšery a na svitku se takové kouzlo nebude moci nalézt. Pak by měla, pro nás starší, nějaký význam i ta všímavost.

Opravdu se obávám, co tyto nové schopnosti udělají s celkovým SK, jak se na to budou tvářit nováčci. Mám strach, aby je něco takového více neznechutilo a neměli ten pocit, že to bude trvat roky, než budou moci normálně soubojovat, tak se tím raději ani nebudou zabývat.

 

7. Specializace

 

Také se objevila možnost různých specializací, možnost, že i bez spešl hůlky můžeme ubírat ohnivými kouzly o něco více, než někdo, kdo tuto specializaci nemá.

Tohle beru jako něco, co by se dalo velmi dobře v Soubojovém klubu využít. Přeci jen každý kouzelník není úplně stejný a vždy budeme lepší na nějakou jinou oblast - ovšem jde opět o to, zda by to vůbec mohlo fungovat. Nejsem si ani jistá, zda by to mělo nějaký větší vliv - hlavně by záleželo na tom, kolik to bude stát zkušeností, protože pokud bych měla investovat 20 úrovní do něčeho, aby to ubíralo/léčilo 1 E, tak si nejsem tak jistá, zda je to až na tolik výhodné.

Zas na druhou stranu - ano, opět by to bylo výhodné pro ty, kteří už mají nakupených zkušeností, že neví, kam je utrácet. Opět by se mohli nějak zlepšit oproti těm nižším, kteří jsou na tom "kouzlově" stejně, jen mají méně zkušeností.

Otázkou pak tady je, zda je možné, že bych se mohla naučit více specializací a k daném QS využívat jen jednu. Opět by to dávalo nějaký další smysl učit se QS, protože jak jsem již psala, mám pocit, že teď jsou QS úplně k ničemu. A to je škoda, protože by určitě mohly mít nějaké využití.

Další otázkou je to, na co všechno by se tahle specializace dala využít. Myslím, že i léčicí hůlka, co přidává +2E, je dosti vražedná a souboje s takovou hůlkou jsou nekonečné. A ano, je tady důležité, kolik ta specializace bude stát - když bude moc levná, tak je jasné, že za chvíli ten souboják už bude úplná nuda, protože někoho zabít na tři kola? Případně si během dvou kol vyléčit energii ze 2 na 20?

Navíc tu pak nastává další moment - a to jestli opravdu někdy bude nějaká zbroj, případně další věcičky - co takový plášť, případně něco jako štít - zmírní účinek útočného kouzla.
Ono je sice hrozně hezké uvažovat, co všechno by se dalo upravit, co všechno by se dalo přidělat - ale zase aby ten souboják byl pořád hratelný.

 

8. Nová kouzla

 

S tím vším by mohla souviset nová kouzla. Už teď je sice někde kouzel tolik, že jsou některá i zbytečná - nebo spíše, už se je někteří učí jen proto, aby tedy byli těmi, kteří umí víc kouzel než ostatní. Přesto mám pocit, že jsou tu kouzla, která by stále mohla být užitečná, a která by se mohla pojit s nějakou tou zbrojí, specializací. Co třeba speciální věc, kterou, když bychom měli oblečenou, tak bychom tím mohli ovládat cizí vyvolávačky?

 

9. Sklepení

 

Jak už jsem psala, mám pocit, že hlavním tahákem Soubojového klubu je sklepení. Některé změny, které by mohly nastat by opět souvisely se sklepením - třeba ona zbroj, která by se dala nalézt ve sklepení. Což by znamenalo přidělat další patra do sklepení. Je pravdou, že když se přidělá nové patro, tak sklepení trochu zase ožije - samozřejmě někdo, kdo se placatí v prvním patře nemůže jít hned někam, kam ho to nepustí, ale ze svého pohledu, kdy mě pak přestává bavit chodit jedno patro neustále dokolečka, tak vždy vítám, když je nějaká nová část. Horší však je, když je část vymyšlena tak, že je lehčí, než třeba druhé patro a podobně - ale za potvory se dostává víc zkušeností. Myslím, že by to mělo být vždy nějak vyvážené - za lehkou potvoru méně zkušeností než a potvoru, kterou je těžší porazit.

Jenže kolik takových pater až může být? Jít až do nějakých veklých čísel - to se mi zdá zbytečné. Zas by bylo hezké, kdyby třeba v každém patře po poražení nějaké příšery byla věc, která nám něco může ovlivnit. Z Čertovy pukliny bych mohla dostat část zbroje, která mi bude posilovat ohnivá kouzla. Z Podzemního jezera zas věc, která mi posílí vodní kouzla. No, a takto by se sesbírala celá zbroj, která by pak posilovala vše - a třeba by mohla dávat ještě nějaký jiný bonus - ať už třeba v přidané E na začátku, nebo třeba přidaná jedna koncentrace navíc hned ze začátku.

Opět by tak sklepení mělo nějakou jinou hodnotu, než procházení, hrabání zkušeností a hrabání hrudek zlata, které stejně nechodí.

 

10. Dvoj-souboje

 

Tohle už je asi jen taková hračička, co jsem si říkala, že by ještě mohlo být zajímavé. Představa párových soubojů mi totiž přijde úsměvná - na druhou stranu něčím zajímavá. Mohlo by se to klidně vázat na sklepení, kdy by se do jedné z částí chodilo po dvojicích. Samozřejmě by tam byla o dvojčková příšera, aby to nebylo zase tak jednoduchý.

I když si ani neumím představit, jak by takové souboje probíhaly a zda by něco takového mohlo být i teoreticky reálné.

 

11. Desetinná čísla

 

Desetinných čísel se děsím. Nějak si nedokážu představit, jak daleko by to mohlo Soubojový klub změnit. A už vidím tu situaci, kdy příšera už bude mít jen 0,1 E, ale stejně mě porazí a já tu budu moci jen zuřit. 
Jediné co vidím, že by se to mohlo hodit do specializací - aby se trochu zmírnily - a tedy nebyly tak drastické, jak by mohly být, kdyby to rostlo po jedničce.

Asi by tohle ale mohlo být zajímavé pro nováčky v Soubojovém klubu.

Dokonce si nemyslím, že by desetinná místa mohla mít využití v hůlkách. Pokud bude hůlka léčit 1,5 E, myslím, že spousta lidí si raději našetří na tu, která léčí 2 E.

 

12. Hůlky

 

Momentálně - kdo má léčicí hůlku +2 E, nemusí se téměř vůbec v Soubojovém klubu obtěžovat. Ano, objevují se tu konečně příšery, které neporazí každý, neporazí je někteří, kteří hůlku mají.
S tím mě prostě napadá - pokud se k tomu ještě přičtou specializace, možná měly specializace vzniknout rovnou a hůlky s těmito extra vymoženostmi neměly nikdy vznikat.

Ale rozhodně bych netvořila hůlky, které budou přidávat například jen +0,5. Myslím, že by to zůstalo docela nevyužito. Na druhu stranu, ale to už opět souvisí s tou celkovou zbrojí - co kdyby hůlka mohla se zbrojí nějak reagovat. Když zmíním tu léčivou hůlku, tak když poskládáme celou zbroj a půjdeme na protivníka se zbrojí, tak by v určité náhodné kolo, mohla naše hůlka sama od sebe seslat samoléčící kouzlo, které by nám vyléčilo například 2 E. Toto kouzlo by nestálo žádný tah, takže bychom mohli ještě seslat nějaké vlastní kouzlo.

 

13. Odečítání zkušeností

 

Vrátím se teď opět k začátku, kdy jsem psala o tom, že lidi s více zkušenostmi jsou si už tak nějak rovni. Že by se mělo něco udělat s tím, aby se neodčítalo tolik zkušeností. Protože přeci jen - ze začátku může bojovat téměř každý s každým, je tu spousta nových tváří. S námi staršími bojovat nikdo nebude, protože jsme moc dobří.
A málokdo k nám dojde tak, aby s námi bojovat mohl. I když tu budou nějaké vymoženosti (a ano, některé by opravdu mohly ty zkušenější opět zvýhodnit) mám pocit, že by se mělo udělat něco s tímto odečtem. Pokud se ukáže, že od jistého počtu zkušeností jsou na tom kouzelníci stejně, možná by nemusely být mínus zkušenosti za prohru. Sice nevím, jak by se to dalo provést - programátor nejsem, tak nevím, zda by tu byla šance - že od určitého počtu zkušeností to nebude takto odečítat.

 

Závěrečné slůvko

 

Jak už jsem v úvodu naznačovala, myslím, že spousta věcí, které se se Soubojovým klubem provedou - tyto věci jsou hlavně pro ty studenty, kteří už teď chodí sklepením téměř denně, případně provozují sem tam nějaký ten normální souboj.

Je tu však otázka, která mě trápí - jak dlouho tu ještě Soubojový klub bude? Nebo spíš, jak dlouho tu bude ještě ta možnost normálních soubojů? Protože se obávám, že se současným růstem studentů na hradě - kolik studentů se dostane do třetího ročníku? A kolik z nich vydrží soubojovat tak dlouho, aby se vyšplhalo na tolik zkušeností, že si budou moci dávat souboje i se staršími studenty. Navíc my, co už máme odsoubojovánou pěknou řádku let - my už budeme zase o něco dál a tyto nové vymoženosti podle mě ještě více znemnožní, aby někdo, kdo nastoupil do SK nás vůbec kdy dohnal. Samozřejmě je hezký pocit, že jsme ta elitní skupina, na druhou stranu si tím kopeme pomyslný hrob - i kdybychom chtěli v budoucnu soubojovat, protože se přidá něco, co udělá SK mnohem zajímavějším - můžeme bojovat leda tak mezi sebou.

Asi by to většinu toho vyřešilo, kdyby se za prohru neodečítalo tolik zkušeností. Ještě zvláště když, a zmiňovala jsem to tu už několikrát, je v pozdějších fázích rozdíl jen ve zkušenostech.

 

Přesto doufám, že Soubojový klub má svou budoucnost. Když pomineme to, že ne každý třeťák se dostane až navrch (občas se někdo takový najde a je pravdou, že když se bude snažit, tak šanci má), tak zatím je ještě docela dost lidí, co v SK nějak bojuje. I když, jak už jsem psala, myslím, že je to zejména díky sklepení.

 

Úplným závěrem bych chtěla poděkovat p. profesoru Filiusovi za možnost skládat u něj zkoušku KOZA z mého oblíbeného předmětu OPČM a z mého oblíbeného tématu Soubojového klubu.